fbpx
Rjukan-Notodden industriarv

Godt naboskap mellom Rjukan videregående skole og Rjukanbanen

NIA samarbeider med Rjukan videregående skole om bruk av Henschel lok. 22 som øvingsobjekt for elever på studieprogram for Teknikk og industriell produksjon. Dette samarbeidet om istandsetting har resultert i at en elev har oppgaven med å demontere luker og sveise inn nytt stål der det er rustet hull, mens en annen elev har tatt på seg oppgaven med å sparkle og slipe og gjøre loket klar for lakkering. Rjukanbanen har stort utbytte av arbeidet både i tilknytning til formidlingen av banen, og som lokalsamfunnsaktør.

Rjukanbanens lok nr. 22 har stått og vansmektet i flere år ute ved Mæl fergeleie. Høsten 2017 ble loket fraktet opp til lokstallen på Rjukan med tanke på en utvendig istandsetting for å brukes som stasjonært utstillingslokomotiv.

Mekanisk er loket i dårlig forfatning og det er ikke tenkt satt i stand for bruk. NIA har to tilsvarende diesellokomotiv som er operative. Loket var sterkt malingsslitt utvendig, og flere luker til motorrommet hadde store rustskader.

Samarbeid

Vi er veldig glade for å videreføre samarbeidet vårt med Rjukan videregående skole, Teknikk og industriell produksjon (TIP). Dette skoleåret er vi heldige, siden en av jentene i klassen har tenkt og utdanne seg til billakkerer. Hun synes lok 22 er en spennende utfordring å øve seg på.

Elevene har kun en dag i uka med utplassering, så det vil ta tid før loket er klart for utstilling. Imidlertid har vi ikke noe tidspress på oss for ferdigstillelse. Museets gevinst er å kunne gi elevene en mulighet for praktisk arbeid, samtidig med at det blir gjort noe med loket. Vi jobber med dette aktivt med å fylle vårt mandat som aktiv samfunnsaktør lokalt, og formidler historien om Rjukanbanen til ungdom også med dette arbeidet.

Personalet på Rjukanbanen har en travel hverdag. Med denne typen samarbeid skapes en vinn-vinn situasjon – for elevene og skolen, så vel som for Rjukanbanen, og ikke minst for forvaltning og formidling av industriarven vår. Det gjelder helt konkret, men også med tanke på den immaterielle delen av kulturarven.

 

Elev som jobber med lakken på lokomotiv
Foto: Hans V. Braathen

Støttet av:
UNI Stiftelsen, Riksantikvaren, Hardanger Fartøyvernsenter

Kontaktinfo:
NIA Rjukanbanen
Einar Gabrielsen, avdelingsleder
Såheimsveien 26, 3660 Rjukan
Tlf. 350 99 000

Du vil og like